Diëten is geen afvallen

Als we het woord dieet horen, heeft iedereen het over afvallen. Echter is diëten gewoon een bepaalde levensstijl in voeding. Dit kan ook een levensstijl zijn waarbij je juist wilt aankomen. 

Toch heeft dieet een soort negatieve lading gekregen. Afvallen is vandaag de dag dan ook een soort begrip geworden. Iedereen wil het, maar het lukt niet. Er is van alles geprobeerd, maar het resultaat wordt niet behaald. Dus onze haren gaan overeind staan als we ook maar ergens nog het woord afvallen of dieet zien staan. 

Wat als je helemaal geen speciaal dieet hoeft te volgen om lekker in je vel te zitten? Want dat is toch uiteindelijk het doel. Afvallen is niet de reden dat jij iets gaat ondernemen. De achterliggende gedachte is waarom jij gewicht wilt verliezen. Dat kan dus zijn, lekkerder in je vel zitten, zelfverzekerder zijn, meer energie etc. 

Wanneer jij een gezond persoon bent, zonder diverse klachten met chronische ziektes, is het helemaal niet zo lastig om lekkerder in je vel te zitten. Het enige dat je moet doen is minder eten dan dat jouw lichaam verbruikt. 

Ja lekker makkelijk hoor ik je denken. Ja maar zo makkelijk is het ook. Verbruik jij bijvoorbeeld 2500kcal op een dag en je eet rond deze aantal kcal, dan blijf jij op gewicht. Dit schommelt altijd een beetje, dat is normaal. Maar ga jij onder die 2500kcal zitten, dan is jouw verbruik hoger dan jouw inname en zul je gaan afvallen. Ongeacht wat jij eet. 

Het ingewikkelde zit hem erin "Hoeveel is dan mijn verbruik op een dag?". Ook dat kun jezelf uitrekenen. Houd twee weken lang je gewicht bij. Sta op, ga naar het toilet en ga op de weegschaal staan, in ondergoed of schoon aan de haak. Dit schrijf je twee weken lang op. Daarnaast houd je bij, wat je eet. Dit kan met een MyFitnesspal app. Het is misschien even lastig, maar twee weken volhouden en van iedere dag schrijf je dit op. 

Het gewicht van week 1 tel je op en maak hier een gemiddelde van. Dit doe je ook met je gewicht van week 2. Het aantal kcal tel je van twee weken bij elkaar op en ook hiervan een gemiddelde. Je ziet nu van week 1 en week 2 of je gewicht is gedaald, gestegen of gelijk is. Bij gelijk weet je dat dit aantal kcal per dag jouw onderhoud is. Is hij gedaald dan zit je onder je onderhoud. Is hij gestegen, dan zit jij boven je onderhoud en wil jij juist afvallen, zul je minder moeten eten. Bij juist aankomen moet je dus meer gaan eten. 

Ga het maar eens proberen. Lukt het niet of wil je meer weten over dit onderwerp, laat het mij weten ik help je graag verder. 

Liefs Johanna


Laat een reactie achter

Berichten worden eerst goedgekeurd voordat ze geplaatst worden, bedankt voor je begrip.