De weegschaal vijand of vriend?

De weegschaal, voor sommigen slaat direct alle angst toe en bij de ander een geluksmoment. 

Van te voren weten we zelf al heel goed voor we erop gaan staan of het getal ons gaat bevallen of niet. Echter zegt een weegschaal niet alles. Wel veel, maar niet alles. Als je af en toe eens op de weegschaal staat kan dit een vertekend beeld geven. Waarom hoor ik je nu denken. Ze zeggen toch zo vaak een keer per week of een keer per maand zelfde dag en tijd. Klopt dan zie je inderdaad of je gezakt bent of misschien ook juist niet. 
Waarom je elke dag zou moeten wegen
We wegen elke dag anders. Dit heeft te maken met diverse factoren. Hoeveel zout je neemt, hoeveel water je drinkt, hoeveel of weinig je die dag hebt gedaan, hoeveel je zweet etc. etc.

Stel dus dat jij 1x per maand iedere 1e maandag van de maand op de weegschaal staat. De eerste zondag had je een verjaardag met uiteten erbij. De andere maandag van de volgende maand had je een rustige dag. Je hebt gesport, het was warm weer en hebt hierdoor wat minder gegeten dan normaal. 

Kortom de tweede keer is de kans groot, als je verder niks hebt veranderd in je levensstijl, dat je je gewicht lager dan de eerste keer. 

Maar misschien stijgt je gewicht toch ondanks dat jij dat nu niet in de gaten hebt.

Hoe kan dit nu?

Zoals ik boven al beschreef is je gewicht afhankelijk van vele factoren. Dus elke dag schommelt dit gewicht. Dat kan gerust tot 1kg per dag verschillen. Het is belangrijk om te weten dat 1gr koolhydraten 4gr water bind. Dus ga jij uiteten of bestel jij een pizza of friet. Dit is hoog in koolhydraten en dus houd jouw lichaam hierdoor ook extra vocht vast. 

Door elke dag te wegen, weet jij van te voren wanneer de weegschaal hoger is en wanneer deze volgens planning zou moeten lopen. 

Ikzelf werk met twee hoge dagen en de rest lage dagen. Dat houd in dat ik twee dagen meer calorieën eet dan de andere 5 dagen. Ca. 300kcal meer. Waarom ik dit doe is om mijn verbranding hoog te houden. Wanneer ik bijvoorbeeld altijd 1500kcal zou eten, gaat mijn verbranding van mijn lichaam hier aan wennen en dus gebeurd er op den duur niks meer. Als ik wil afvallen, blijf ik op het gewicht wat ik heb. Dit is waar velen tegen aanlopen. Eerst gaat het gewicht lekker naar beneden en op den duur gebeurt en niks meer. Door hoge dagen voorkom je dit probleem. Door mijn hoge dagen (dit is afhankelijk van je vet en spiermassa. Hoe droger jouw spiermassa is, hoe meer hoge dagen je nodig hebt), wordt mijn lichaam weer geboost en blijft het in een hogere verbranding. 

Wanneer ik dus een hoge dag heb, weet ik dat de weegschaal de volgende ochtend hoger is dan de dag ervoor. Ik heb meer gegeten, meer koolhydraten. Dus ik heb niet ineens een kilogram extra vet erbij gekregen. Nee mijn lichaam houd dan meer vocht vast en ook dat weegt mee op de weegschaal. Dus het is geen verassing. De dag erna, gaat dit weer heel snel naar beneden en is het weer zoals het was of soms duurt het twee dagen. Uiteindelijk is dat ook geen probleem. Het gaat erom dat je zoals ik ook al in mijn andere artikel schreef dat je het gemiddelde bekijkt van de hele week. Dit over een aantal weken bekeken, dan kun jij echt niet of je aankomt of juist afvalt. Of gewoon lekker op gewicht blijft als je dat wilt.  

Door dus elke ochtend te wegen, kan ik dus precies zien wat mijn voortgang is. Dit kan ik niet zien als ik een keer per week of 1 keer per maand weeg. Dat is de reden dat ik elke ochtend weeg. Het is een ritueel geworden. 

Hoe vaak weeg jij? Ik ben benieuwd hoe jij hiermee omgaat. Laat een berichtje achter in de reacties. Vind ik erg leuk!
Liefs, Johanna

 


Oudere berichten Nieuwste berichten


Laat een reactie achter

Berichten worden eerst goedgekeurd voordat ze geplaatst worden, bedankt voor je begrip.