You can eat the cake too

Een gezond lichaam hebben en toch dat stukje taart eten of wat jouw guilty pleasure food ook is. Het kan echt.

De kunst zit hem in plannen. Weet wat je gaat eten op die dag of om het nog makkelijker te maken voor de hele week. Zo kom je niet voor verassingen te staan en kun jij heel gemakkelijk jouw favoriete quilty pleasure toevoegen. 

Wil jij bijvoorbeeld afvallen dan hoef je hier geen speciaal dieet voor te volgen, dat is altijd maar tijdelijk en vaak wanneer je klaar bent en je jouw levensstijl van ervoor weer oppakt, ben je in no-time weer terug bij af. Je moet er een levensstijl van maken. Dat is voor jou vooral wat vol te houden is en wat bij jou past. Om af te vallen is dat minder eten dan jij verbruikt. Dat heb ik in mijn vorige blog helemaal uitgelegd hoe je dit kunt doen. Dus lees deze vooral nog even als je hier meer over wilt weten. 

Ikzelf houd elke dag mijn calorieën bij. Omdat ik dit nu al zo gewend ben, is het voor mij geen lastige taak meer. Naast mijn calorieën eet in op macro's. Macro's zijn eiwitten, vetten en koolhydraten. Ik heb bepaalde doelen die ik graag wil halen en dus passen daar bepaalde macro's bij. Ik gebruik hiervoor de Myfitnesspal app. Hiermee scan ik de barcode (indien aanwezig) pas de hoeveelheid aan en zo zie ik precies wat ik aan macro's binnen krijg. Bijvoorbeeld 120gr eiwitten per dag. Door mijn eten elke dag bij te houden kan ik zo precies zien of ik de juiste koers volg voor mijn macro's. Ik weet inmiddels wat ik kan eten om dit te behalen dus voorbereiden doe ik niet meer.

Ik haal standaard mijn vaste dingen en varieer met groenten en fruit e.d. en eet waar ik die dag behoefte aan heb. Ik probeer altijd eerst zoveel mogelijk mijn eiwitten binnen te halen of ik weet wat ik in de avond nog ga eten, zodat ik in de ochtend of middag al weet dat ik die heb behaald einde van de dag.

Koolhydraten eet ik min. 1gr per kilogram eigen lichaamsgewicht. Ikzelf ben 63kg en eet minimaal 63gram. Dat is ook echt de basis die wij nodig hebben voor een gezond functioneren van het lichaam. Vet hebben we ook zeker nodig. Hiervan is de grens minimaal 0,5gram per kilogram lichaamsgewicht. Voor mij dus 31,5gr. Ga je bijvoorbeeld onder de minimale hoeveelheid vetten zitten, dan kan dit op langer termijn klachten geven, bijvoorbeeld uitblijven van menstruatie. 

Ik houd erg van vet eten, zoals zalm, pindakaas, avocado, kokos e.d.. Dus ik ga liever hoger in mijn vetten zitten dan in koolhydraten. 

Iedereen is uniek en iedereen is mooi. Jij bent het waard om goed voor jezelf te zorgen.

Wanneer ik ga plannen kan ik dus heel makkelijk ook een koekje of chocolade inplannen. Vaak zijn deze lekkere dingen hoog in koolhydraten en vetten en laag in eiwitten. Stel ik mag 1700kcal op een dag en ik heb inmiddels 1500kcal al binnen of gepland en ik zit prima op schema met mijn macro's dan is het geen enkel probleem om die laatste 200kcal te besteden aan iets wat ik echt lekker vind. 

Zo kan ik dan toch blijven afvallen als ik zou willen en ook gewoon blijven genieten van mijn favoriete quilty pleasure. Ik ben namelijk dol op die chocolade omhulde Oreo koekjes. Heerlijk vind ik die, maar een stukje taart gaat er ook echt wel in. 

Geen idee hoe jij dit nu allemaal moet doen? Laat mij je helpen. Ik help graag andere vrouwen om zich prettig te voelen in hun eigen lichaam. Dit is het enige huis waar je je echt thuis moet voelen en op je gemak. Iedereen is uniek en iedereen is mooi. Jij bent het waard om goed voor jezelf te zorgen.

 

Liefs, 

Johanna


Oudere berichten Nieuwste berichten


Laat een reactie achter

Berichten worden eerst goedgekeurd voordat ze geplaatst worden, bedankt voor je begrip.